ΤΥΠΟΣ

Κτίριο

ΚΛΑΔΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Σταθμός Γραμμή Κορίνθου-Ναυπλίου-Καλαμάτας Γραμμή Κορίνθου-Πάτρας-Καλαμάτας

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΝΗΜΕΙΟΥ

Εμπορική Χρήση

ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΑΣ

Μαριλένα Βακαλοπούλου

ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ

Ηρακλής Φασουράκης

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Μεσσηνίας

ΠΕΡΙΟΧΗ

Λιμάνι

ΠΟΛΗ

Καλαμάτα

ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΕΣ

37.0286590, 22.1101200

ΠΑΡΟΧΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ

ΒιΔΑ/VIdA

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΧΡΗΣΗΣ

Creative Commons

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Υπήρξε ο τελευταίος Σταθμός που προστέθηκε στο Δίκτυο της Πελοποννήσου μετά το 1904 για την επέκταση της γραμμής προς το κέντρο της Καλαμάτας. Είναι Σιδηροδρομικός Σταθμός Β΄ Τάξεως, τυπικός για το δίκτυο Μύλων Ναυπλίου-Καλαμάτας, με κατοικία σταθμάρχη στον όροφο και χώρους εκδοτηρίων αίθουσας αναμονής
και κλειδούχου στο ισόγειο. Κτίστηκε πιθανότατα γύρω στο 1904 από τους ΣΠΑΠ. Η καθυστέρηση στην ανέγερσή του οφείλεται στην ολοκλήρωση κατασκευής του λιμανιού της Καλαμάτας μόλις το 1902, έργο που σχεδιάστηκε και προγραμματίστηκε επί Τρικούπη στα πλαίσια της αναβάθμισης και ανακατασκευής των κυριοτέρων Λιμένων της Χώρας. Η γραμμή επεκτάθηκε προς το Λιμάνι τόσο για την αύξηση του εμπορευματικού έργου του Σιδηροδρόμου όσο και για την προμήθεια απευθείας από το Λιμάνι κάρβουνου που παραγόταν στην χερσόνησο της Κορώνης και ανεφοδίαζε τα ατμοκίνητα εργοστάσια που αναπτύχθηκαν στην λιμενική ζώνη και τις ατμομηχανές που ξεκινούσαν από το παλαιό μηχανοστάσιο Καλαμάτας.
Πηγή: Απόλλων Κύρκος, "ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΜΥΛΩΝ-ΚΑΛΑΜΩΝ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΚΟΥ ΣΙΔ/ΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΥΠ.ΠΟ.Τ.", Μεταπτυχιακή εργασία ΔΠΜΣ Προστασία Μνημείων ΕΜΠ, Αθήνα 2011

Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας είναι το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα και είναι γνωστό σε όλους τους φίλους των Σιδηροδρόμων ανά τον κόσμο. Ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1986, αλλά λόγω του καταστρεπτικού σεισμού που έπληξε την πόλη το ίδιο διάστημα η ολοκλήρωσή του έγινε το 1990.
Ο χώρος που επιλέχθηκε για να δημιουργηθεί το ανοιχτό αυτό μουσείο – εκθετήριο, ήταν ο παλαιός σταθμός «Καλαμάτα - Λιμήν», καθώς και η γειτονική έκταση του ΟΣΕ Α.Ε., που την εποχή του ατμού ήταν χώρος με καρβουναποθήκες.
Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας καταλαμβάνει συνολική έκταση 54 στρεμμάτων σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Τα 24,6 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον ΟΣΕ Α.Ε. τα οποία περιελάμβαναν το διώροφο κτίριο του παλιού σταθμού «Καλαμάτα - Λιμήν» καθώς και έναν υδατόπυργο. Επίσης 28 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον Δήμο Καλαμάτας και 1,4 στρέμματα από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος.
Στα εκθέματα του Μουσείου περιλαμβάνονται ο σταθμός και η περιοχή του, με διώροφο οικίσκο σταθμαρχείου, τέσσερις πλατφόρμες επιβίβασης με περίπτερο εισόδου, o υδατόπυργος, τρεις κρουνοί ατμαμαξών και τιμονιέρες, μεταλλική πεζογέφυρα μήκους 28 μ., κατά τον άξονα του σταθμαρχείου, καθώς και μικροστοιχεία οργάνωσης του σιδηροδρομικού τοπίου (κλειδιά αλλαγής, φανοί, στάνζες). Εκτίθενται επτά ατμάμαξες και μια ντηζελάμαξα, ένα χειροκίνητο γερανό (1890), δύο δραιζίνες (ποδήλατη και χειροκίνητη), τρία επιβατηγά οχήματα Α' θέσης, πέντε Α'-Β' θέσης (1885), οκτώ φορτηγά οχήματα διαφόρων τύπων (1885-1947).
Όλο το τροχαίο υλικό προέρχεται από τον ΟΣΕ Α.Ε. (από το δίκτυο της Πελοποννήσου και της Θεσσαλίας), εκτός από τον συρμό του ΗΣΑΠ, και έχει παραχωρηθεί στο Δήμο Καλαμάτας με καθεστώς χρησιδανείου. Βρίσκεται σε μια απόσταση μόλις 5 λεπτών από την κεντρική πλατεία της Καλαμάτας, ακολουθώντας την οδό Αριστομένους με κατεύθυνση προς λιμάνι.
Η έκταση του πάρκου οριοθετείται από την οδό Μακεδονίας μέχρι την οδό Κρήτης κοντά στο λιμάνι και από τις δύο κάθετες οδούς Αριστομένους και Ψαρών. Το πάρκο, πέραν των σιδηροδρομικών εκθεμάτων που περιλαμβάνει, διαθέτει γήπεδο μπάσκετ και βόλεϊ καθώς και άλλες εγκαταστάσεις για την ψυχαγωγία των παιδιών.
Επίσης στο σημείο στεγάζονται και διάφοροι σύλλογοι όπως ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας (ΣΦΣΜ), είτε στα σιδηροδρομικά οχήματα του πάρκου είτε στα κτίρια αυτού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βασικό κτίριο του πάρκου είναι ο ανακαινισμένος σταθμός «Καλαμάτα - Λιμήν» που σήμερα εκτελεί χρέη αναψυκτήριου στο ισόγειο και την έδρα του ΣΦΣΜ στον όροφο και έχει παραχωρηθεί για χρήση από την Λέσχη Σιδηροδρομικών και τον ΟΣΕ Α.Ε.
Πηγή: https://www.ose.gr/

ΠΗΓΕΣ

  1. Απόλλων Κύρκος, "ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΜΥΛΩΝ-ΚΑΛΑΜΩΝ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΚΟΥ ΣΙΔ/ΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΥΠ.ΠΟ.Τ.", Μεταπτυχιακή εργασία ΔΠΜΣ Προστασία Μνημείων ΕΜΠ, Αθήνα 2011
  2. https://www.ose.gr/
  3. "Ιστορικές Διαδρομές" γύρω από το Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας (S01 EP17)

BINTEO

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΑΝΑΦΟΡΑ

Αν χρησιμοποιήσετε πληροφορίες και στοιχεία που περιέχονται στις ιστοσελίδες vidarchives.gr, vidaomada.gr, vida-omada.blogspot.com και στο συνοδευτικό χάρτη παρακαλούμε πολύ να χρησιμοποιήσετε τις ακόλουθες αναφορές:

ΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ
Βακαλοπούλου Μ., Δανιήλ Μ., Λαμπρόπουλος Χ., Φασουράκης Η. (επιμ.), 2017, Βιομηχανικά Δελτία Απογραφής (www.vidarchives.gr).

ΓΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΔΕΛΤΙΟΥ
Μαριλένα Βακαλοπούλου, ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ _ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΝΑΥΠΛΙΟΥ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ & ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΠΑΤΡΩΝ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ, στο Βακαλοπούλου Μ., Δανιήλ Μ., Λαμπρόπουλος Χ., Φασουράκης Η. (επιμ.), 2017, Βιομηχανικά Δελτία Απογραφής (www.vidarchives.gr/reports/2021_11_2042).

Στείλτε μας σχόλια / παρατηρήσεις

{{ errors[0] }}

{{ errors[0] }}

{{ errors[0] }}
Σε ευχαριστούμε πολύ, το σχόλιό σας έχει καταχωρηθεί με επιτυχία!
Xρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία χρήσης